23
Styczeń
2021

Dlaczego warto jeść kiszone warzywa?

Kiszonki są regularnie stosowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa, zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy dostęp do świeżych owoców i warzyw jest ograniczony. Nie jest to jednak ich jedyny aspekt. Kiszone warzywa powinny spływać na nasze stoły w miesiącach letnich i zimowych, gdyż pozytywnie i kompleksowo wpływają na funkcjonowanie całego organizmu.

Co zawierają w sobie kiszone warzywa?

Kiszone warzywa, a może ogórek zawiera witaminy B, E, K. Kwaśne środowisko stabilizuje nawet niezliczoną ilość wrażliwych i niestabilnych witamin (np. zdrowe C) i zapobiega ich utracie. Kiszone warzywa poprawiają szybkość trawienia, są one często wykorzystywane przez organizm w bardziej efektywny sposób. Dodatkowo, podczas zmian fermentacyjnych, uwalniana jest substancja kwasu askorbinowego. W związku z tymi zmianami zawartość tej witaminy w ogórkach jest wyższa niż w nowych.

Jak kiszone warzywa poprawiają układ odpornościowy?

Wyższa zawartość witaminy C i innych witamin ma pozytywny wpływ na zdrowie organizmu. Zdrowe i silne ciało może łatwo bronić się przed infekcjami i atakami. Dostarcza nie tylko substancji odżywczej C, ale także wzmacnia obronę przed chorobami. Obecność laktobacillusów ma pozytywny wpływ na cały układ odpornościowy i zwiększa skuteczność działania witaminy C.

Jak kiszone warzywa wspomagają utratę wagi?

Lactobacillusy wykorzystują cukry w owocach i warzywach podczas procesu fermentacji. Zmniejsza to ich ilość i zmniejsza wartość energatyczną całej gotowej kiszonki. Dzięki temu można jeść więcej porcji w tym samym czasie, bez konieczności martwienia się o wahania poziomu glukozy po posiłku. Jednocześnie, pomimo obniżonej wartości kalorycznej, kiszonki są bardzo satysfakcjonujące ze względu na wysoką zawartość błonnika i mają korzystny wpływ na proces odchudzania. Kiszone warzywa poprawiają one funkcjonowanie specyficznego układu pokarmowego. Jednocześnie zapobiegają one rozwojowi gnijących bakterii i patogenów. Właściwy skład mikroflory jelitowej:

  • poprawia funkcjonowanie całego układu pokarmowego,
  • usprawnia przepływ jelitowy,
  • zapobiega zaparciom
  • chroni przed stanami zapalnymi i wrzodami.

Czy kiszone warzywa regulują ciśnienie krwi?

Podczas fermentacji powstaje element zwany acetylocholiną. Reguluje on regulację ciśnienia krwi. Witamina C w kiszonce wzmacnia i tonizuje przepływ krwi. Witamina K jest związana z aspektami krzepnięcia krwi. Błonnik z kiszonki zapobiega gromadzeniu się złogów triglicerydów w naczyniach krwionośnych i skutecznie obniża poziom cholesterolu.